Wednesday, November 3, 2010

Tembikar merupakan salah satu hasil kraftangan tradisional yang diperbuat daripada tanah liat. Tembikat telah digunakan sejak zaman dahuhu lagi untuk tujuan keperluan harian, upacara kematian, dan keagamaan seperti yang diamalkan oleh masyarakat peribumi di Sarawak. Zama Neolitik merupakan zaman bermulanya penggunaan dan perkembangan tembikar. Bukti penemuan bahan-bahan artifak ini telah dijumpai di Kedah, Perak, Pahang, Sabah dan Sarawak.

Kegunaan Zaman Dahulu

a) Alatan Memasak
Manusia Zaman Batu Pertengahan iaitu mesolitik wujud pada sekitar 11 000 tahun dahulu. Masyarakat zaman ini mula mencipta alat tembikar daripada tanah liat. Masyarakat Zaman Mesolitik tinggal di gua batu kapur sepertu Guan Niah di Sarawak, Gua Kepah di Kedah dan Gua Kecil di Pahang. Masyarakat ini juga tinggal di kawasan tepi laut seperti Jenderan Hilir di Selangor. Masyarakat pada zaman ini menukar barangan tembikar sebagai salah satu kegiatan harian mereka. Pada zaman Neolitik yang wujud kira-kira 5 000 tahuna dahulu, orang Neoliti mengalami cara hidup yang lebih teratur. Penempatan orang Neolitik yang penting ialah Gua Cha dan Guan Menteri di Kelantan, Gua Kelawar di Perak, Bukit Tengkorak di Sabah dan Guan Bukit Tenku Lembu di Perlis. Pada zaman ini terciptanya alat-alat tembikar seperti periuk, belangan dan bekas air yang dihiasi ukiran. Masyarakat Neolitik menggunakan alat-alat daripada tembikar di dalam kehidupan seharian mereka. Penyelididkan ilmiah telah dibuat oleh ahli kaji purba di beberapa tempat di Pahang seperti di sepanjang Sungai Pahang. Ahli kaji purba menyatakan manusia zaman batu pertengahan mendiami negeri Pahang dan tinggal di gua batu dan gunung ganang. Manusia zaman batu adalah kumpulan yang mula-mula datang ke Semenanjung Tanah Melayu dan Tanah Besar Benua Asia. Manusia Melayu Proto mendiami Semenanjung alaysia dan pulau Nusantara dalam lingkungan 3 000 atau 2 000 tahun sebelum masihi. Serpihan tembikat yang dipercayai oleh ahli kaji sejarah sebagai alatan memasak masyarakat pada zaman itu telah ditemui di kawasan ini.

b)Ritual dan Keagamaan
Seramik terawal yang dijumpai dan digali di bahagian barata mulut Gua Niah. Seramik-seramik ini berupa tempayan atau bekas yang tidak berukir, botol dan bekas yang berbentuk bundar. Kesemua barangan tembikar ini kasar buatannya, diperbuat menggunakan tangan, keras dan dibakar dengan api sederhana. Menurut kajian oleh Barbara Harrison, kebanyakkan bekas seramik ini ada kaitan dengan upacara pengebumian Neolitik iaitu sebagai bekas untuk pembakaran mayat ataupun sebagai cenderamata pengebumian. Adalah menjadi tradisi lama komuniti Melanau sekiranya salah seorang daripada mereka meninggal dunia, si mati akan diberikan pakaian dan dibaringkan di ruangan rumah. Satu pinggan biru dan putih diletakkan di bawah kepalanya, sementara pinggan seramik diletakkan di bawah kedua-dua tangan dan kakinya. Berhampiran dengan si mati diletakkan objek-objek tembaga dan seutas manik purba diikat pada pergelangan tangan mayat. Beberapa hari kemudian, mayat tersebut dibawa keluar daripada rumah itu dan disimpan di ruang khas untuk jangkamasa yang minimum dalam tahun yang sama. Kemudian tulang-tulangnya dikumpulkan ke dalan sebuah tempayan besar. Manakala yang lain seperti pinggan, mengkuk dan manik dikebumikan bersama-sama dengan tempayan tersebut. Kesemua artifak hasil penggalian merupakan sumber pembelajaran yang amat berguna di Muzium Sarawak. Artifak-artifak tersebut diklasifikasikan kepada 9 kelas utama berdasarkan warna sepuh/ glasir dan teksturnya.

c)Candi
Candi Bukit Batu Pahat yang terletak di sungai Merbok Kecil di Sungai Petani, Kedah. Usaha cari gali ini dilakukan oleh Dr. Lamb, beliau menemui enam buah sepu batu granit. Dalam tiap-tiap cepu terdapat 9 lubang untuk mengisi benda-benda kecil. Dr. Lamb berpendapat pemujaan di situ adalah jenis pemujaan tenpatan. Walaupun tidak boleh ditentukan sama ada cembul tembaga yang terdapat dilubang tengah sebuah cepu dan candi itu, sebenarnya mengandungi sisa-sisa manusia kesan-kesan organik telah dijumpai melekat pada permukaan di bawah cembul. Ada kemungkinan cepu itu adalah bekas untuk menyimpan cepu-cepu batu granit berlubang di tengah-tengahnya adalah tapak-tapak untuk meletakkan tiang-tiang kayu. Di Candi Bukit Batu Pahat tidak kurang draipada 66 tapak tiang kayu dijumpai. Walaupun sekarang tidak dapat lihat tiang kayu serta bumbungnya tetapi susunan tapak-tapak tiang yang terdapat memberi gambaran tentang bentuk bumbungnya. Data-data yang kita perolehi inilah tidak boleh dibawa pulang ke muzium.

d)Perhiasan Diri (Anting-anting)
Pada Zaman Batu Baru (Neolitik) yang wujud 5 000 tahun dahulu, mereka mula membuat alat perhiasan diri seperti gelang tangan. Penempatan orang Neolitik yang penting ialah Gua Cha dan Guan Menteri di Kelantan, Gua Kelawar di Perak, Bukit Tengkorak di Sabah, dan Gua Bukit Tenku Lembu di Perlis.

Kegunaan Sekarang


a)Aksesori Fesyen dan Hiasan
Pemakian gelang tangan dan rantai manik yang diperbuat dari tanah liat. Aksesori manik tembikar ini memberikan suatu impak kepada si pemakai. Rantai kunci dan tanglung yang diperbuat dari tembikar juga menjadi pilihan menarik masa kini.
b) Ikon Hiasan Dalaman
Penggunaan tembikar sebagai salah satu ikon hiasan dalaman yang semakin digemari. Hiasan tembikar yang diubahsuai ini menghiasi sudut rumah, dinding pejabat dan dijadikan sebagai lampu selia dan lampu tidur.

Diperolehi daripada http://seni-v.blogspot.com/search/label/tembikar

No comments:

Post a Comment